Adaptacja w przedszkolu „Plastuś”

ADAPTACJA W PRZEDSZKOLU

Doświadczenia przedszkolne odgrywają ogromną rolę w rozwoju każdego dziecka, często mają wpływ na kształtowanie sposobu postrzegania siebie i świata, rozwój emocjonalny, psychoruchowy czy społeczny.

Przedszkole wprowadza małego człowieka w świat zasad i norm społecznych. Z rówieśnikami i nauczycielami często łączy dziecko silna więź emocjonalna. Pojawienie się w przedszkolu jest pierwszym, ważnym sprawdzianem samodzielności i sprawności. W swoim dotychczasowym życiu dziecko rozwijało się w sposób dosyć spontaniczny i niekierowany. Wraz z przyjściem do przedszkola dziecko musi podporządkować się nowym regułom, z którymi wcześniej nie miało styczności i których nie uważa za swoje. Pozytywny start w przedszkolu jest bardzo ważnym etapem w życiu dziecka i może mieć wpływ na późniejsze jego kontakty, zarówno z rówieśnikami, jak i osobami dorosłymi. Może mieć również wpływ na jego emocje i poczucie bezpieczeństwa.

Jest to także bardzo trudny moment w życiu zarówno malucha, jak i jego rodzica. Z pójściem do przedszkola wiąże się zmiana trybu i rytmu życia. Nagle pojawiają się inne pory wstawania, jedzenia, poranny pośpiech. Zmienia się sposób zaspokajania potrzeb biologicznych. Toaleta i posiłki w przedszkolu wyglądają zupełnie inaczej, niż w domu. Dziecko uczy się podejmowania kontaktów z nieznajomymi osobami, musi zacząć się orientować w grupie przedszkolnej, wytworzyć poczucie przynależności.

Niestety musimy liczyć się z tym, że reakcje dzieci w sytuacjach stresowych są bardzo różne. Może to być płacz, krzyk, wycofanie, pozorna akceptacja, zaburzenie funkcjonowania np. jąkanie, moczenie nocne. Tutaj ważna jest ocena zarówno ze strony rodzica, jak i nauczyciela – czy dana reakcja dziecka jest odpowiednia do jego poziomu rozwoju, czy też wskazuje na poważniejsze trudności z adaptacją. W sytuacjach, gdy niepokoimy się zachowaniem dziecka w przedszkolu, warto porozmawiać o tym z panią, a także z maluchem.

Co może zrobić rodzic, żeby wspomóc proces adaptacyjny swojego dziecka:

  • kiedy Państwa dziecko już przekroczy próg przedszkola, trzeba pamiętać, że nie należy przedłużać chwili rozstania, ośmieszać dziecka, porównywać z innymi dziećmi
  • nie wolno dziecka straszyć przedszkolem – np. „Poczekaj, tam cię nauczą!”
  • pozwól wziąć dziecku ulubiona zabawkę, przytulankę, żeby miało przy sobie coś co będzie mu przypominało dom
  • pożegnaj się ciepło, ale stanowczo, nie należy pytać dziecko o pozwolenie
  • nigdy nie należy uciekać, wymykać sie po kryjomu czy oszukiwać dziecko, że za chwilę się po nie wróci
  • w chwilowym rozstaniu pomocny jest rytuał pożegnania z dzieckiem np. piątka, żółwik itp
  • warto porozmawiać z dzieckiem o tym, co go czeka w przedszkolu (ciekawe zabawy, zajęcia, spacery, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne)
  • dobry pomysł to stopniowe przyzwyczajanie dziecka do rozłąki z rodzicami – np. przez pozostawianie go na kilka godzin pod opieką rodziny, znajomych i in. osób
  • warto też zadbać o wdrażanie dziecka do samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych, higienicznych i spożywania posiłków a także o kształtowanie nawyków związanych z kulturalnym zachowaniem się i przestrzeganiem zasad zgodnego funkcjonowania w grupie
  • jeżeli to możliwe, w początkowej fazie adaptacyjnej prosimy odbierać dziecko wcześniej, ponieważ zmniejszy to możliwość wystąpienia negatywnych emocji związanych z rozstaniem z rodzicami należy zachować spokój, starać się nie okazywać emocji przy rozstaniu

 

Pamiętajmy przede wszystkim o tym, że jesteśmy dla dziecka jako rodzice najważniejsi na świecie. To, jak my – dorośli podejdziemy do procesu adaptacji dziecka w przedszkolu, będzie miało ogromny wpływ na jego komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa w tej nowej sytuacji. A im mniej stresu w nas, tym więcej radosnych przeżyć.

Opracowała: pedagog Izabella Kudelska